Tuesday, June 25, 2013

Gdzie jest intonacja, ton i tempo? Czyli triki vs charakter...

Od jakiegoś czasu zastanawia mnie pewna kwestia... Jeżdżąc na imprezy, lub oglądając materiały video w internecie zauważam jedną rzecz, mianowicie, wydaje mi się, ze w breaking’u na dalszy plan odchodzi charakter, który zostaje zastąpiony wyuczonymi, mechanicznymi trikami. Jeżeli taniec porównalibyśmy do prowadzenia rozmowy, kłótni, lub po prostu do wymiany zdań, spora część ludzi mówiła by tym samym tonem, używając tych samych słów, lub próbowałaby tworzyć neologizmy, które nie mają znaczenia tylko brzmią w niespotykany sposób.



Początki breaking’u wyglądały w ten sposób, że praktycznie wszyscy tancerze wykonywali te same ruchy. Liczyło się to, jak ktoś wykonuje te ruchy, z jakim nastawieniem i czy np. łączy pewne ruchy po raz pierwszy, w sposób niekonwencjonalny. Taniec bboys i bgirls zawierał mnóstwo charakteru, który nadawał styl / flavour temu, co robili! Było widać ich osobowość. Dziś po prawie 40 latach historii bboying’u na scenie mamy mnóstwo nowych niesamowitych ruchów (które nie wątpliwie robią wrażenie i są oryginalne), ale brakuje im nieco charakteru. Efektowne triki maskują osobowość tancerza, który je wykonuje.

Spróbuję zobrazować to w następujący sposób – porównajmy taniec do prowadzenia rozmowy. Muza to temat rozmowy. Każdy ruch to jedno słowo, nowe ruchy to nowe, lub zmodyfikowane słowa (neologizmy). Set tancerza to całe zdanie, nasze argumenty. Składając kolejne ruchy tworzymy nowe zdania – budujemy swoją wypowiedź. Idziemy dalej… W trakcie każdej rozmowy, czy wypowiedzi, wszystko, co mówimy oprócz słownictwa opiera się również na wielu innych elementach, które pozwalają odbiorcy zrozumieć, to co mamy na myśli. Są to: ton wypowiedzi, tempo, akcenty i intonacja. Dzięki zmianie tych cech, to samo zdanie wypowiedziane w odmienny sposób może mieć zupełnie inne znaczenie. Jeżeli dane zdanie wypowiemy bez wkładania w nie tych cech, będzie ono suche i nie będzie niosło ze sobą właściwego przekazu, będzie pozbawione emocji.

Jeśli chce dotrzeć do mojego rozmówcy i chcę go przekonać do swoich argumentów, udowodnić mu swoje racje, w trakcie rozmowy będę mówił do niego takimi słowami i w taki sposób, by zrobić na nim wrażenie, by osiągnąć swój cel.


Wróćmy teraz do tańca – jeżeli chcę wygrać bitwę, a mój przeciwnik potrafi te same ruchy (zna te same słowa) i dodatkowo ma własny arsenał – muszę dotrzeć do niego poprzez pokazanie mu charakteru w tańcu. Muszę opowiedzieć moją historię w przekonujący sposób. Muszę włożyć w ruchy charakter i styl by wyglądały lepiej od jego moves’ów. Jeśli więc wykonam moje ruchy z konkretnym nastawieniem („opowiem mu coś odpowiednim tonem”) to przeciwnik zrozumie, czy konkretne ruchy były pokojowe, zabawne, czy obraźliwe („odczyta intonacje i ton”). Zupełnie tak, jakbyśmy słuchali ludzi rozmawiających w innym języku, nawet jeżeli nie rozumiemy słów, to po sposobie ich wypowiedzi możemy skumać, czy ktoś jest smutny, szczęśliwy albo zły, bo np. krzyczy i mówi zdenerwowanym tonem. Słowa bez intonacji i tonu nie mają mocy – ruchy bez flavour’u pozostaną tylko trikami, które nie niosą ze sobą przekazu.

Jeżeli będziemy rozmawiać używając ciągle jednakowej intonacji nie będziemy w stanie zrozumieć się nawzajem bo w gruncie rzeczy będziemy powtarzać praktycznie to samo – zwykły bełkot... Jeśli w tańcu skupimy się wyłącznie na moves’ach nasz przekaz straci swoje założenie. Nawet jeśli w rozmowie będę miał najlepsze argumenty, ale nie będę umiał ich dobrze przedstawić, mogę przegrać dyskusję bo nie będe potrafił przekazać swoich racji w odpowiedni sposób. Werbalny przekaz wzmocniony jest masą dodatkowych „efektów”, które urozmaicają mowę. Charakter wkładany w ruchy, które wykonujemy i tworzymy pozwoli nawet najprostszym moves’om nabrać mocy! Dzięki temu możemy te same „słowa”(moves’y) wypowiadać w różny sposób (z innym falvour’em). Zmienia się „temat rozmowy” (zmiana muzy) będę „mówić” nieco inaczej – odpowiednio do tematu...


Nasza taneczna wypowiedź będzie bardziej dobitna, gdy włożymy w nią odpowiednią „intonację” i „ton”. Oprócz treści liczy się również sposób jej przedstawienia. Ja… nie chcę brzmieć jakbym mówił za pomocą „IVONY” – jak automat... Chcę „mówić” na „temat” i po swojemu, własnym „slangiem”. Czasem pewnie wkradną się jakieś bzdury i niezrozumiałe „słowa”, ale chyba oto chodzi jeśli wciąż uczę się „mówić” i pracuje nad swoją mową. A ty czym chcesz wygrać swoją bitwę? Ruchami, czy charakterem?

8 comments:

  1. Często słyszę słowa po walce miałem trudniejsze rzeczy więc dlaczego nie wygrałem? a trudność to przecież jeden aspekt tego co np oceniają sędziowie podczas bitwy , a gdzie charakter tego co robisz? dużo jest bboys którzy mają tą trudność a nie mają charakteru a to jest taniec a nie akrobatyka:) Dobry Temat! pozdr

    ReplyDelete
    Replies
    1. "it's not what you do, but how you do it" - jedno z drugim powinno iść w parze - nauka "nowego słownictwa" z umiejętnością właściwej "artykulacji"... bitwa to nie tylko wymiana skills'ów - to przedewyszystkim starcie charakterów. Chyba, że ktoś traktuje bitwy jak zawody sportowe i liczy czas, kto dłużej zakręci backspina, albo skoczy wyżej na ręce;)

      Delete
  2. Ruchy musimy powtarzać, uczyć się ich, tak jak uczyliśmy się słów. Po tym jak już się ich nauczymy, czyli zrobimy z tego suchą bazę, wypełniamy je smakiem. Smaków jest wiele. Każdy taki smak to inny charakter, motyw, inspiracja, etc. Ucząc się "trików" po prostu je katujemy, szlifujemy, ale jak uda nam się opanować ciężkie rzeczy i dodać do nich flavour'u, czystych emocji, powstanie coś mocnego, coś czym wygrywa się bitwy. Skillsy są ważne.
    Każdy superbohater ma nietypowy i jedyny w swoim rodzaju charakter : Batman, Vegeta czy Thor. Każdy z nich ma również nietypowe moce (triki), bez których bitw z najlepszymi nie byli by zdolni wygrać.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasz arsenał jest bardzo istotny,oczywiście - skillz to ważny element breakingu - wynosi go na wyższy level,jednak aktualnie wydaje mi się, że charakter odchodzi na drugi / trzeci plan. Ludzie rozbudowują aresenał, który jest suchy. Różnią się od siebie tylko moves'ami, które bez charakteru są tylko ruchem... Jeśli ruchy "wypływają" z charakteru będą bardziej naturalne i od początku będą robione ze smakiem. Charakter sprawił, że superbohaterowie stali się tym kim są;) Super moce wypracowali później (hehe no chyba, że wpadli do jakiegoś super kociołka, albo napromieniowali ich czymś dziwnym, z tymi bohaterami to różnie bywało;)) Dzięki!

      Delete
  3. Mam to samo odczucie co Ty bro. Mimo, że nie jestem aktywny na scenie, widzę przez video co się dzieje w bboyowym świecie i wiem, że wiele się nie zmieniło na polskiej scenie. Ale ok może postaram się przedstawić na moim przykładzie jak to wygląda. Ja, kiedy zaczynałem tańczyć, łapałem się za wszystkie elementy breakingu.. Nie miałem takiej akcji, że przychodziłem na trening i uczyłem się tylko i wyłącznie barów.. po prostu od samego początku chciałem umieć jak najwięcej, dzięki czemu szybko się wszystkiego powiedzmy że nauczyłem.. bo kiedyś w dużej mierze liczyły się dla mnie powery.. Jednak kiedy przyszła wiedza do Polski z Europy czy ze Stanów z biegiem czasu zrozumiałem, że nie w tym rzecz, że taniec to coś głębszego nie tylko sterta ruchów które muszę wykonać w swoim secie. Im więcej warsztatów zaliczyłem, tym coraz bardziej się przekonywałem, że niekoniecznie muszę pizgać jak najefektowniejsze sztuczki żeby wygrać bitwę, czy choć by nawet mieć satysfakcje z tańczenia.. Zacząłem więcej freestylować przeistaczać swój dotychczasowy taniec, przede wszystkim starałem się oprzeć na jakimś konkretnym stylu, więc zacząłem mieszać trudniejsze ruchy ze swoimi power movesami i tak w jakiś sposób wykreowałem swój styl (CycuROCK).. Co do Flavouru to przychodził z tańczenia w kołach czy freestylowania na treningach, Bo właśnie freestyle jest kluczem do tego wszytskiego, dzięki temu rozwinąłem się najbardziej!

    peace CycuRock

    ReplyDelete
  4. Po przeczytaniu , mam kilka odnoszących się do tekstu wniosków . Jeżeli , taniec to słowa , a nowe ruchy to neologizmy wnioskuje że jeżeli cały czas posługujesz sie neologizmami nikt cię nie zrozumie bo nie będzie miał nawet punktu do jakiego ma się odnieść . Więc same nowe (nawet jak dobre ) moves'y nie pokazując nic ludzią którzy na nas patrzą , bo nie znają ich znaczenia przekazu . Lecz może słyszałeś o 4 poziomach w tańcu , a zrobienie rzeczy które sobie sam wyznaczyłeś przed walką , jest zwycięstwem w 4 poziomie , czyli najważniejszym . Więc w głebi duszy jest to jednak jakieś zwycięstwo

    ReplyDelete
  5. Jeśli stworzysz neologizm,który będzie miał swoją funkcję (np. coś opisuje),to będzie zrozumiany, lub gdy zmodyfikujesz jakiś wyraz np. przepraszam - "przeprośka". Brzmi dziwnie, ale wiadomo o co chodzi, a nie np. "swomibliframon" (totalny nienaturalny freak). Nie można tańczyć samymi "neologizmami", ponieważ porzucimy wtedy określone ramy breakingu (fundation). Chodzi mi głównie o nacechowanie swoich moves'ów "intonacja", "tonem", "akcentami" i tempem by ruchy nie wyglądały mechanicznie i sucho. Dzięki za koment;)

    ReplyDelete