Monday, June 17, 2013

Pasja, Muzyka i Radio - wywiad z Wefunk Radio / DJ Static i Professor Groove

    Kiedy niemal 10 lat temu DJ Domel pokazał mi Wefunk Radio, nie mogłem uwierzyć, że DJ Static i Professor Groove, co tydzień serwują tak ogromną ilość znakomitego rapu, soul'u i funk'u. Minęło kilka lat, a mi w 2010 r. udało się sprowadzić chłopaków na set do Wrocławia by zagrali imprezkę w Planie B (tu wielki ukłon w stronę Ryby:)) Po ich przyjeździe postanowiłem przeprowadzić z nimi wywiad (2011 r. jednak nie był nigdzie publikowany). Sprawdzajcie rozmowę z Wefunk Radio! To co, robią DJ Static i Professor Groove zasługuje na orgomną dawkę respektu! Mnóstwo wiedzy, sporo inspiracji, ale przede wszystkim masa doskonałej muzyki! Zapraszam do lektury.

1. Opiszcie proszę historię WefunkRadio (nazwa, pierwsze shows, jak się poznaliście).

DS: Wefunk powstał w 1996 roku. W tym czasie Professor Groove i ja byliśmy studentami na McGill University i udzielaliśmy się jako wolontariusze w stacji CKUT 90.3 FM. Zostaliśmy przypadkowo dobrani w parę by zrobić 15 minut show na próbę. Wtedy Professor Groove był zangażowany w funk a ja w hip-hop. Pomyśleliśmy, że było by ciekawie zrobić show, które eksponuje połączenie tych dwóch gatunków. CKUT zgodziło się na naszą propozycję I od tamtej pory tworzymy WEFUNK.

PG: “WEFUNK” było nazwą, którą wybrałem z klasycznego kawałka grupy Parliament (P.Funk (Wants To Get Funked Up). Piosenka zaczyna się słowami George’a Clintona, kótry mówi jak olskoolowy radiowy disc jockey I przedstawia mityczną stację radiową zwaną WEFUNK, która gra jedynie prawadziwą funkową muzę.

2. Czym zajmujecie się poza audycją WEFUNK?

DS: Kocham to pytanie, ponieważ posiadam podwójne życie jak superbohater z komiksu. Kiedy nie gram muzyki jestem księgowym z zawodu.

PG: Moją “dzienną” pracą są badania na uniwersytecie. Jednym z głównych tematów, nad którymi pracuję jest to, w jaki sposób mózg przetwarza dźwięki i muzykę. To naprawdę fascynująca praca dla DJ’a.

3. W jaki sposób przygotowujecie audycję?

DS: Selekcja to klucz do zrobienia dobrego show. Jako co tygodniowa audycja potrzebujemy dużo newego materiału by zawartość audycji była świerza i bez powtórek. Kiedyś freestylowałem wiele moich setów. Teraz planuje sety z wyprzedzeniem, każdy set co tydzień przygotowuje bardziej jak mixtape.

PG: Tak, przygotowywanie audycji opiera się na słuchaniu masy muzyki w ciągu tygodnia by zagrać świerze kawałki. To niekończońce się odkrywanie, szukanie utworów online i wśród moich starych vinyli by zanleźć nowe utwory. Czesto zapraszamy też innch DJ’ów jako gości. Są to zwykle ludzie, których znamy bardzo dobrze, którzy pozostają prawdziwi w stosunku do WEFUNK, funkowych I hip-hopowych brzmień, ale również są wstanie wprowadzić coś wyjątkowego i unikalnego poprzes ich selekcje muzyczną.

4. Czy jesteście związani również z innymi elementami kultury hip-hopowej poza DJing’iem?

DS: DJing to moje główne zajęcie. Brzmienie WEFUNK zawsze znajdowało naturalny kącik w środowisku bboys, więc jesteśmy w pewnym stopniu połączeni z tą sceną i ze sceną street dance ogółem. Osobiście bardzo lubię tworzyć muzykę w kontekście zespołu, jako DJ wśród MC’s, piosenkarzy muzyków grających na żywo.

5. Czy są jacyś kanadyjscy artyści, których byście polecili?

DS: Wielu! W Montrealu jest mój stary skład Nomadic Massive. Kalmunity Vibe Collective, Loes, Narcicyst, Lotus, Karma…. Kolejnym świetnym MC, o którym mogłeś słyszeć na WEFUNK jest MC Abdominal. Lubię również Saukrates, Rascalz, Moka Only, D-sisive, i  Sikh Knowledge. Masia One i Eternia zdecydowanie zaznaczają damską obecność na mapie Kanady i nie tylko. Marco Polo jest jednym z wyłaniających się producentów dla andergrandowego hip-hop’u. Jeśli chodzi o DJs, Skratch Bastid jest jednym z moich ulubionych. Bardzo utalentowany jest również Tony Ezzy, którego styl przeciwstawia się prostej definicji Ezzy!



6. Macie ogromne rozeznanie w muzyce dzięki takiemu doświadczeniu. Jak sądzicie, w którą stronę podąży muzyka za kilka lat? Co sądzicie o obecnej scenie hip-hop?

DS: Porównując teraźniejszość do starych czasów, obecnie jest znacznie łatwiej produkować i publikować muzykę niezależnie bez udziału wielkich wytwórni. Wydaje mi się, że to otwiera wiele możliwości by usłyszeć nową i dobrą muzykę.

7. Czy mieliście okazję wspópracować ze znanymi artystami?

DS: Tak, było kilka okazji kiedy skrzyżowały nam się drogi z artystami, którzy mieli wielki wpływ na nas, np. Hank Shocklee (Public Enemy), DJ Cash Money (DMC World Champ 1988) i DJ Lord Jazz (Lords of the Underground). To bardzo inspirujące kiedy tacy ludzie wiedzą co robimy i lubią to.

8. Powiedzcie kilka słów o swojej kolekcji płyt. Ulubione numery, artyści jakieś białe kruki? Bo wygląda na to jakbyście znali i posiadali wszystkie funkowe I hip-hopowe utwory.

PG: Zawsze starałem się utrzymać moją kolekcję pod hasłem “ same kozaki / zero wypełniaczy”, dlatego większość kolekcji tworzą utwory, które znam I mogę grać na imprezach. Myślę, że jest tak dlatego, że zacząłem zbierać winyle w tym samym czasie gdy zacząłem grać w klubach. Nigdy nie miałem umysłu nastawionego na pogoń za pełnymi katalogami albo wysoko wycenianymi “Świetymi Gralami”. Dlatego posiadam sporo płyt, które kupiłem, ponieważ byłem napradę podekscytowany by zagrać je podczas show. Teraz kiedy przeglądam moje skrzynki, każda przynosi mi dobre wspomnienia. Dla WEFUNK, kiedy często gram bardzo unikatowe lub nowe nagrania jestem zadowolony puszczając cyfrowe ścieżki, jak jest to konieczne. Moją główną misją jest to, że chcę rozpowszechniać dobrą muzykę, by to robić jedyne co muszę to być zdolnym ją zagrać – format nie jest aż tak istotny. Co jest ważne to, to że ludzie mogą ją usłyszeć.

9. Rzadko możemy usłyszeć rap z zachodniego wybrzeża w waszych audycjach. Dlaczego?

DS: Pomimo tego, że dorastałem na Zachodnim Wybrzeżu moje ucho zawsze przyciągały dziwęki z Nowego Jorku, zwłaszcza podczas “Złotej Ery”. Lubiłem cięzką perkusję i surowe funkowe sample. Ale mój gust znacznie się poszerzył od tamtej pory. Teraz jestem wstanie docenić spokojniejszy i bardziej zrelaksowany funk, który znajdziesz w rapie z zachodu.

10. Czy myślicie, że można mieć własny styl grając utwory? Czy dostrzegliście jakąś modę wśród DJs? Np. granie określonych kawałków.

PG: Różni DJ’e zdecydowanie mają odmienne style grania. Kiedy słucham innego DJ’a tak samo słucham tego jak gra oraz tego, co gra. Utwory są słowami. Dobry DJ wie jak ułożyć te kwałki razem by opowiadały nam muzyczną historię, która ma sens – temat, punkty kulminacyjne, zwroty akcji itp. Tłum jest w stanie wyczuć kiedy sety są dobrze zgrane, ponieważ muzyka pasuje do siebie i buduje energię w lokalu. Jest million sposobów na to by to osiągnąć (i milliard sposobów by zrobić to źle), dlatego to jest ważne w indywidualnym stylu każdego DJ’a.

11. Kiedy zdecydowaliście się robić show na żywo na całym świecie? Jak wam się podobało w Polsce?

DS: Zaczęliśmy jeździć w trasę kiedy promotorzy zaczęli nas zapraszać! Wszystko ruszyło około 2004 roku i od tamtej pory cały czas się rozwija.

PG: Byliśmy naprawdę zadowoleni z powodu niesamowitej reakcji ludzi na całym świecie. To wspaniałe przeżycie jeździć do nowych miejsc i dzielić się muzyką, którą kochamy z tysiącami ludzi. Polska to bez wątpienia znakomite miejsce by grać, ponieważ wszyscy przychodzą się bawić! Nawet gdy graliśmy za pierwszym razem, gdy nie było wielu ludzi to było szalone przeżycie. Może to wódka, nie mam pojęcia! Teraz staramy się zbudować spore grono fanów w Polsce I zdecydowanie Polska stała się jednym z moich ulubionych miejsc by grać. Myślę , że jest coś wyjątkowego we Wschodniej Europie, poniweaż mieliśmy także znakomite imprezy w Rumuni. Jesteśmy gotowi na to by poznawać więcej tego obszaru, dlatego promotorzy odzywajcie się!

12. Jakie są następne plany Wefunk? Czy Wefunk pozostanie takie samo – surowe i oryginalne?

DS: Zdecydowanie! 16 lat w grze i cały czas mamy się dobrze!

PG: WEFUNK ewoluował przez wszystkie lata, ale zawsze pozostaliśmy prawdziwi w stosunku do tego co robimy najlepiej: granie wpsaniałej nuty, znajdowanie najlepszych nowści, nie zapominanie o klasycznych brzeminiach oraz głebokie doszukiwanie się najrzadszych rarytasów. To się nigdy nie skończy!

 13.  Jakaś rada dla początkujących DJ’ów?
DS: Myślę, że dużo młodych DJ-ów popada w jedno z dwóch ekstremów. Albo grają wyłącznie dla siebie i są kopletnie ślepi na to jak reaguje ich publika, albo są ukierunkowani wyłącznie na zadowolenie publiki, przez co nie mają brzmienia, które mogą nazwać ich własnym.  Potrzebny jest balans. A dla DJs zaczynjących od Serato, próbujcie ćwiczyć swoje ucho. Tylko dlatego, że dwie ścieżki zgrywają się wizualnie wcale nie znaczy, że mix brzmi dobrze!

No comments:

Post a Comment